| Κριστίνα Τουρνατζή (Φωτογραφία: Γιάννης Κοντός) |
Γερμανία, 1962.
Η 12χρονη Κάρλα βρίσκει το κουράγιο να καταγγείλει τον κακοποιητικό
πατέρα της. Η υπόθεση καταλήγει στο δικαστήριο.
Αυτός είναι ο πυρήνας
της Κάρλα, μεγάλου μήκους ντεμπούτου της Ελληνο-Γερμανίδας
σκηνοθέτριας Κριστίνα Τουρνατζή, που κέρδισε τρία βραβεία στο
φετινό ΦΚΘ και προβάλλεται στο πλαίσιο του 9ου
Φεστιβάλ WIFT
GR. Συναντώντας
την σκηνοθέτρια.
Ήταν η αποφασιστικότητα
της πραγματικής «Κάρλα» στη ζωή να αντιμετωπίσει τον κακοποιητικό πατέρα της ο
κύριος λόγος πίσω από την απόφασή σου να αναπλάσεις την ιστορία της στην
ομώνυμη, πρώτη μεγάλου μήκους ταινία σου;
Η ταινία μου βασίζεται
στο σενάριο της Yβόνε
Γκέρλαχ για την πραγματική «Κάρλα», έναν δυνατό χαρακτήρα που βρήκε το θάρρος
να αγωνιστεί για τα δικαιώματά της, αν και ήταν μόλις 12 ετών. Τώρα είναι
περίπου 75.
Το 1962, όταν αποφάσισε
να αντιμετωπίσει τον κακοποιητικό πατέρα της στο δικαστήριο, ο κόσμος ενός
παιδιού δεν είχε καμία σημασία, επομένως είναι δύσκολο να πιστέψει κάποιος ότι
προχώρησε με την καταγγελία της.
Γι’ αυτό η ιστορία της
είναι τόσο δυνατή.
Νιώθεις ανίσχυρη όταν
έρχεσαι αντιμέτωπη με το ζήτημα της σεξουαλικής κακοποίησης στην παιδική
ηλικία.
Έτσι, ένα φιλμ βασισμένο
σε αυτό το θέμα, με πρωταγωνίστρια έναν τόσο δυνατό χαρακτήρα που ξέρει πως
αυτό το οποίο της συνέβη ήταν λάθος και αγωνίζεται για τα δικαιώματά της, είναι
ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε, γιατί μας δίνει ελπίδα.
Φαίνεται τόσο ώριμη, σε
κάθε περίπτωση.
Έπρεπε να μεγαλώσει
πρόωρα.
Παρόλα αυτά, το μόνο που
ήθελε ήταν να είναι ένα φυσιολογικό παιδί και να έχει έναν φανταστικό εσωτερικό
εαυτό από όπου δραπέτευε, κάτι το οποίο την βοήθησε να επιβιώσει στις πιο
σκοτεινές στιγμές.
Δεν είχε καν λόγια να
περιγράψει τι είχε υπομείνει.
Πέρα από την ωριμότητά
της, καθώς και την ανάγκη να δραπετεύσει στον ονειρικό της κόσμο, γνωρίζει
επίσης το νομικό πλαίσιο της εποχής, τουλάχιστον σε κάποιον βαθμό, το οποίο
επικαλείται στις συναντήσεις της με τον δικαστή.
Είναι πολύ έξυπνη, καλά
προετοιμασμένη, με τρομερή εσωτερική δύναμη. Έπρεπε πάλι να είναι έτσι: ή θα
πολεμούσε ή θα αυτοκτονούσε.
Σε ποιον βαθμό διασκεύασες
την ιστορία της πραγματικής «Κάρλα» για τη μεγάλη οθόνη; Πόση μυθοπλασία έχεις
προσθέσει τόσο στον χαρακτήρα της όσο και στους άλλους χαρακτήρες της ταινίας;
Για να είμαι ειλικρινής,
δεν υπάρχει μεγάλη μυθοπλαστική διάσταση. Δουλέψαμε πολύ στενά με την Yβόνε Γκέρλαχ στο σενάριο για τρία
χρόνια πριν από την έναρξη των γυρισμάτων.
Κάναμε μερικές αλλαγές
για δραματουργικούς λόγους, αλλά η βασική υπόθεση της ταινίας είναι αληθινή:
Η «Κάρλα» όντως
εμφανίστηκε σε ένα αστυνομικό τμήμα απαιτώντας να την ακούσει ένας δικαστής, ο
μόνος ο οποίος μπορούσε να της απευθυνθεί σωστά και αρχικά να την βοηθήσει.
Ήταν επίσης ο μόνος που
μπορούσε να πάει την υπόθεσή της στο δικαστήριο, κάτι πολύ δύσκολο.
Επειδή φυσικά δεν
μπορούσε να προσκομίσει όλα τα ανησυχητικά, αλλά απαραίτητα στοιχεία τα οποία
θα αποδείκνυαν όσα ισχυριζόταν.
Αυτό είναι το δίλημμά
της: θέλει να πάει τον πατέρα της στο δικαστήριο, αλλά δε θέλει να μιλήσει
δημόσια λεπτομερώς για όσα της συνέβησαν.
Σε περιπτώσεις
σεξουαλικής κακοποίησης συνήθως δεν υπάρχουν αποδείξεις και μάρτυρες. Έτσι, όλα
καταλήγουν στο αν ένας δικαστής πιστεύει αυτά που του λέει το θύμα, καθώς είναι
ο λόγος του εναντίον του λόγου του δράστη.
Η ταινία μου αφορά βασικά
στο να ακούσουμε την αφήγηση και την οπτική γωνία της Κάρλα.
Καταφέραμε να κάνουμε ένα
τόσο αυθεντικό φιλμ για ένα παιδί και τα συναισθήματά του επειδή η συγγραφέας
του σεναρίου είναι κοντά στην πραγματική «Κάρλα».
Η ταινία μου αφορά επίσης
την αφωνία, όταν δεν μπορεί να βρει τις λέξεις για να εκφράσει την σεξουαλική
επίθεση που της έχει συμβεί, και το να υπομένει αυτήν τη σιωπή.
Ως κοινό, πρέπει να
είμαστε παρόντες και να παρακολουθούμε την Κάρλα στις σιωπηλές στιγμές της. Ως κοινωνία, θα πρέπει να ακούμε περισσότερο τα παιδιά,
και πολλά έχουν ιστορίες σεξουαλικής επίθεσης να διηγηθούν.
Και οι τρεις χαρακτήρες
-η Κάρλα, ο δικαστής και η γραμματέας του- μοιράζονται τραύματα διαφορετικών
ειδών:
Ο δικαστής έχει χάσει την
οικογένειά του σε πυρκαγιά, η γραμματέας του είναι επιζώσα στρατοπέδου
συγκέντρωσης και λεσβία, και η Κάρλα θύμα σεξουαλικής κακοποίησης. Ήταν το
τραύμα ένα ενοποιητικό «νήμα» αυτών των χαρακτήρων;
Πάντα μου αρέσει να
εξερευνώ χαρακτήρες που έχουν βαθιές ιστορίες.
Ο χαρακτήρας της
γραμματέως, ειδικότερα, ήταν μυθοπλαστικός. Είμαι σίγουρος ότι ο δικαστής είχε μία,
αλλά δεν υπάρχει τίποτα στα αρχεία.
Παρόλα αυτά, σκεφτήκαμε
ότι θα ήταν δραματουργικά σημαντικό να συμπεριλάβουμε τον χαρακτήρα της, επειδή
ενθαρρύνει τον δικαστή, ο οποίος στην αρχή έχει αμφιβολίες και είναι
απαισιόδοξος για την έκβαση της υπόθεσης, να την αναλάβει.
Η μητέρα της Κάρλα είναι
ένας ηθικά αμφιλεγόμενος χαρακτήρας: ως επί το πλείστον καλύπτει τον σύζυγό
της, αλλά κάνει και τα στραβά μάτια όταν η Κάρλα αποδρά από το οικογενειακό
περιβάλλον αναζητώντας ένα αστυνομικό τμήμα.
Τι γίνεται με αυτήν;
Η μητέρα είναι πράγματι
ένας πολύ αμφίθυμος χαρακτήρας. Πολλοί θεατές της ταινίας δεν την συμπαθούν
επειδή είναι πολύ δύσκολο να αναγνωρίσουν την αμφιθυμία σε μια τέτοια
περίπτωση.
Είναι ένα αδύναμο άτομο
και πρέπει να είσαι συμπονετικός για να την καταλάβεις.
Είναι επίσης πολύ
εξαρτημένη από τον σύζυγό της. Τη δεκαετία του 1960 οι γυναίκες δεν είχαν την
ίδια κοινωνική θέση που έχουν σήμερα και σε περίπτωση κατά την οποία έπαιρναν
διαζύγιο, τα παιδιά τους πιθανότατα θα τους αφαιρούνταν.
Για μένα, ο χαρακτήρας
της μητέρας δεν βοήθησε την Κάρλα επειδή δεν μπορούσε να βρει τη δύναμη.
Όντας η ίδια μητέρα, έχεις
εμπειρία στην αντιμετώπιση παιδιών. Πώς ήταν να διαχειρίζεσαι την
πρωταγωνίστριά σου, την Ελίζε Κριπς, ένα τόσο χαρισματικό παιδί, και να την
σκηνοθετείς;
Ήταν 12 ετών όταν
γυρίσαμε την ταινία και ήταν ένα καταπληκτικό άτομο για να συνεργαστείς, επειδή
είναι πολύ έξυπνη και πεινασμένη να μάθει και να κατανοήσει κάθε πτυχή των
γυρισμάτων. Ήταν πολύ άγρυπνη όλη την ώρα.
Φυσικά, επειδή είναι
παιδί, δε δούλεψα μαζί της με τον ίδιο τρόπο που κάνω με τους ενήλικες
ηθοποιούς. Δεν ήθελα να της ασκήσω καμία πίεση. Αντίθετα, ήθελα να την
προστατεύσω και να της επιτρέψω να διασκεδάσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.
Προερχόμενη από
οικογένεια ηθοποιών, δεν την ένοιαζε η ύπαρξη κάμερας και καταλάβαινε καλά ότι
έπαιζε έναν ρόλο, παρά τη βαριά φύση του θέματος. Αυτό βοήθησε πολύ.
Μια άλλη χρήσιμη απόφαση την
οποία πήραμε ήταν πως δε διάβασε ολόκληρο το σενάριο από την αρχή. Αντίθετα,
της δώσαμε μικρά αποσπάσματα και την προετοιμάσαμε για τις επόμενες μέρες, ώστε
να αναπτύξει τον χαρακτήρα της.
Και τέλος, δεν κάναμε
πολλές πρόβες. Λειτουργήσαμε πολύ διαισθητικά.
Αποφεύγεις την
οποιαδήποτε υπερδραματοποίηση ή χρήση μελοδραματικών εργαλείων στην αφήγησή σου.
Αυτό επεκτείνεται ακόμη
και στη κινηματογράφηση χώρων, κυρίως εσωτερικών, υποδεικνύοντας μια
συγκεκριμένη...
Απλότητα.
Ακόμα και αποστασιοποίηση,
θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί - χωρίς την κλινική διάσταση, ωστόσο.
Προσπαθήσαμε να
κρατήσουμε τα πάντα απλά όσον αφορά το μοντάζ, τα εφέ ή τη μουσική, και να
αποφύγουμε οτιδήποτε θα μπορούσε να παρέμβει στην πραγματικότητα.
Ένιωσα ότι η ιστορία ήταν
αρκετά συναισθηματική και δυνατή από μόνη της και, όπως ήδη αναφέρθηκε, αφορά στην
αφωνία.
Επομένως, ήταν σημαντικό
για μένα να δημιουργήσω χώρο για αυτήν την αφωνία και η σιωπή είναι το πιο
ισχυρό εργαλείο για να την πετύχω.
Η σιωπή είναι επίσης
ταμπού στα φιλμ. Οι περισσότεροι θεατές συνήθως παρακολουθούν ταινίες για να
διασκεδάσουν και η σιωπή μπορεί να είναι μια δύσκολη εμπειρία για αυτούς.
Αναπτύσσω μια
κινηματογραφική γλώσσα που είναι ευαίσθητη, αλλά ποτέ δε θυματοποιεί ή προδίδει
την αξιοπρέπεια της Κάρλα ή την κάνει να ντρέπεται. Αυτός ήταν ο στόχος μας.
Η συνέντευξη με
την Κριστίνα
Τουρνατζή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του
66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο
Διεθνές Διαγωνιστικό του οποίου η ταινία της Κάρλα έκανε
την ελληνική πρεμιέρα της, κερδίζοντας τα βραβεία Σεναρίου,
FIPRESCI
και Κοινού.
Ευχαριστώ θερμά
τον Γιώργο Παπαδημητρίου από το Γραφείο Τύπου του Φεστιβάλ
για την πολύτιμη συμβολή του στον προγραμματισμό της.
Η Κάρλα προβάλλεται,
σε αθηναϊκή πρεμιέρα, στο πλαίσιο του 9ου Φεστιβάλ WIFT GR -
50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο το Σάββατο 29
Νοεμβρίου (Ταινιοθήκη της Ελλάδος, 20:30).
Μέσα στο επόμενο
διάστημα θα κυκλοφορήσει και στους κινηματογράφους σε διανομή
της Rosebud.21.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου