Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019

Lee “Scratch” Perry: «Είμαι άνθρωπος της μουσικής, είμαι άνθρωπος της μαγείας, είμαι τα πάντα»


Καινοτόμος μουσικός παραγωγός και τραγουδιστής της dub και της ρέγκε, ο 83χρονος «θεόληπτος» Τζαμαϊκανός Lee ScratchPerry είναι ένας ζωντανός θρύλος


Η συχνά παραληρηματική τηλεφωνική συνομιλία μαζί του ενόψει της συναυλίας του στις 30 Νοεμβρίου στην Αθήνα δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να αυξάνει τις προσδοκίες γι’ αυτή τη βραδιά.


Σας ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία αυτής της μεσονύχτιας συνομιλίας. 


Αυτή τη στιγμή μιλάς στον Χάρο.


Είναι η ώρα του λύκου.


Είναι η ώρα του Χάρου. Εγώ είμαι αυτός.


Ακριβώς. Όταν πληροφορήθηκα ότι επρόκειτο να δώσετε συναυλία στην Αθήνα, πραγματικά εξεπλάγην. Δεν ήξερα πως όχι μόνο ζείτε, αλλά ζείτε και βασιλεύετε.


(Γέλιο) Ζω και βασιλεύω! Κάνω ό,τι καλό είναι για το πνεύμα μου. Είμαι πρόθυμος και ικανός να κάνω αυτό που θέλεις από μένα. Είμαι στην δούλεψη της Εκκλησίας, είμαι στη μουσική βιομηχανία. Δουλεύω για τον Θεό.


Πώς ερμηνεύετε το γεγονός ότι έχετε ζήσει περισσότερο από σχεδόν όλους τους σύγχρονούς σας στα πεδία της ρέγκε και της dub μουσικής;


Δουλεύω για τον Θεό. Υπάρχουν άνθρωποι ψηλά που με προστατεύουν. Ο Θεός μού έδωσε τον Εωσφόρο, τον γιο του πρωινού! (Γέλιο)


Σας έχουν αποκαλέσει με διάφορα ονόματα: προπομπός, καινοτόμος, επινοητής, αναβιωτής της ρέγκε. Πώς την αντιλαμβάνεστε στις μέρες μας;


Υπηρετώ τον Θεό πατέρα, κι εκείνος μας έδωσε τον γιο του. (Γέλιο) Μας έδωσε την Θεά της Σελήνης και τους αγγέλους στον Παράδεισο για να αστυνομεύουν την Κόλαση.


Πώς συνθέτετε μουσική, πώς γράφετε στίχους; Τι σας εμπνέει πιο πολύ, εκτός από τον Θεό και τα πνευματικά ζητήματα;


Πιστεύω στην ειρήνη με τον εαυτό μου, κι αυτή μου λέει τα πάντα. Είναι σαν το θαλασσινό νερό. Το θαλασσινό νερό είναι γεμάτο αλάτι. Περιέχει όλα όσα θες να ξέρεις. Εντάξει;


Μπορείτε να μου πείτε κάτι για τη συνάντησή σας με σπουδαίους ανθρώπους και καλλιτέχνες όπως ο Bob Marley ή ο Peter Tosh; Πώς ήταν, ως άνθρωποι και καλλιτέχνες;


Είχε πλάκα. Με χρησιμοποιούσαν και τους χρησιμοποιούσα. Δεν είχαν καταλάβει ότι τους χρησιμοποιούσα. (Γέλιο)


Αλήθεια;


Ναι, έτσι ήταν, κι είχε πλάκα! Η Τζαμάικα παρήγαγε την πιο σπουδαία μουσική, την πιο σπουδαία τέχνη.


Νομίζετε πως η επίδρασή σας υπήρξε μεγάλη;


Σωστά, ήταν πολύ μεγάλη. Κανένα διαβολικό πνεύμα.


Ήσασταν Rastafari από μικρή ηλικία ή αυτό προέκυψε σταδιακά;


Αυτά είναι λέξεις, κι οι λέξεις πετάνε σαν πουλιά. Δεν μπορούν να μου προσφέρουν ειρήνη. Λέξεις. Λέξεις που πετάνε. Μαγεία που πετάει. Λογική που πετάει. Κι η επιστήμη... Βουντού που πετάει! (Γέλιο) Οι λέξεις είναι στ’ αλήθεια αστείες, ξέρεις.


Ζείτε ως επί το πλείστον στην Ελβετία.


Ναι. Ζω σε ένα καινούριο κόσμο. Κι η γυναίκα μου είναι υπέροχη!


Είμαι σίγουρος γι’ αυτό, έτσι ακούγεται. Τι διαφορά έχει από την Τζαμάικα του παρελθόντος;


Oι άνθρωποι στην Ελβετία δουλεύουν, δε ζητιανεύουν. Εργάζονται το πρωί. Στην Τζαμάικα έχουμε πρόβλημα με τους ζητιάνους. Οι Τζαμαϊκανοί και οι Τζαμαϊκανές είναι πολύ εμφανίσιμοι άνθρωποι, πάντως.


Όταν με ρωτούν ποιο είναι το επάγγελμά μου, τους απαντώ ότι είμαι μουσικός.


Οπότε ορίζετε τον εαυτό σας ως μουσικό. Ή όχι;


Είμαι άνθρωπος της μουσικής, είμαι άνθρωπος της μαγείας, είμαι άνθρωπος της επιστήμης, είμαι άνθρωπος των καλών τεχνών, είμαι τα πάντα. 


Κι ακόμα κάνετε περιοδείες.


Ένας βασιλιάς, ένας Θεός, μια αγάπη, ένας δημιουργός χρημάτων, ένας δημιουργός μαγείας, ένας θαυματοποιός. Μια Εκκλησία, μια μετάνοια.


Κι ένας καινούριος δίσκος. 


Γράφω μουσική, γράφω τα βιβλία του Σολομώντα, τα βιβλία του βασιλιά Δαυίδ.


Χορεύετε ακόμα;


Αν χορεύω; Ασφαλώς και χορεύω!


Είναι κάτι απελευθερωτικό;


Σίγουρα είναι.


Θα χορέψετε και στη συναυλία που θα δώσετε στην Αθήνα;


Χορός στο ένα πόδι, μαγεία! Κατάρα κι ευλογία.


Σας ευχαριστώ, ανυπομονώ να σας δω. Να απολαμβάνετε τη ζωή σας.


Κι εσύ!


Ευχαριστώ θερμά την σύζυγο του Lee ScratchPerry, Mireille, χωρίς τη συνδρομή της οποίας η τηλεφωνική αυτή συνάντηση δε θα είχε ποτέ προγραμματιστεί.


O Lee ScratchPerry δίνει μια μοναδική, όπως όλα δείχνουν, συναυλία το Σάββατο 30 Νοεμβρίου στην Piraeus Academy 117. Opening act: Los ScartOi! Εμφανίζεται στις 22:00.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου