Η επαναληπτική προβολή του αποκαλυπτικού ντοκιμαντέρ του Ντίλαν Μόαν Γκρέι Φωτιά στο αίμα δέσποσε στο πρόγραμμα του Σαββάτου, προτελευταίας μέρας του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Από τα ελληνικά ντοκιμαντέρ ξεχώρισε το Welcome to the show- Η μουσική κληρονομιά του Παύλου Σιδηρόπουλου των Κώστα Πλιάκου και Αλέξη Πόνσε, στην προβολή του οποίου ήταν παρούσα και απάντησε σε ερωτήσεις του κοινού η αδερφή του Παύλου Σιδηρόπουλου, Μελίνα.
Με τον κυριολεκτικά θανατηφόρο ρόλο των πολυεθνικών φαρμακοβιομηχανιών καταπιάνεται ο Ντίλαν Μόαν Γκρέι στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Φωτιά στο αίμα, το οποίο πρωτοπροβλήθηκε στο φετινό Φεστιβάλ του Sundance. Γυρισμένο σε τέσσερις ηπείρους, αφηγείται πώς οι πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες παρεμπόδισαν από το 1996 την πρόσβαση ασθενών από την Αφρική σε φτηνά φάρμακα, με συνέπεια τουλάχιστον δέκα εκατομμύρια άτομα, κυρίως οροθετικοί, να πεθάνουν αναίτια, και την απόπειρα μιας ομάδας ανθρώπων να αντιδράσουν, επιδιώκοντας τη διάθεση γενόσημων φαρμάκων σε όσους τα έχουν ανάγκη σε φτηνές ή συμβολικές τιμές. Το ντοκιμαντέρ φιλοξενεί συνεντεύξεις, μεταξύ άλλων, με τους Μπίλ Κλίντον, Ντέσμοντ Τούτου, Τζόζεφ Στίγκλιτζ, πρώην στελέχη φαρμακοβιομηχανιών, γιατρών που διεκδίκησαν τη διάθεση φτηνών γενόσημων φαρμακών, καθώς και ασθενών. Η προβολή συνοδεύτηκε από συζήτηση σχετικά με την πρόσβαση στα γενόσημα φάρμακα, ζήτημα ιδιαιτέρως επίκαιρο και για την Ελλάδα. Σε αυτήν συμμετείχαν ο σκηνοθέτης μέσω skype και οι Απόστολος Βεΐζης, γιατρός και υπεύθυνος προγραμμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, και Αλέξης Μπένος, καθηγητής υγιεινής, κοινωνικής ιατρικής και πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Την μουσική κληρονομιά του Παύλου Σιδηροπούλου επιδιώκει να ιχνηλατήσει το ντοκιμαντέρ Welcome to the show- Η μουσική κληρονομιά του Παύλου Σιδηρόπουλου των Κώστα Πλιάκου και Αλέξη Πόνσε. Μέσα από πληθώρα συνεντεύξεων με μουσικούς, τραγουδιστές, δημοσιογράφους, σκηνοθέτες και ποιητές, το ντοκιμαντέρ φιλοτεχνεί το πορτρέτου ενός πολυδιάστατου ανθρώπου και καλλιτέχνη και ταυτόχρονα ανιχνεύει την επιρροή που άσκησε σε σύγχρονους και μεταγενέστερους. Δεν πρόκειται για συμβατική κινηματογραφική βιογραφία και με αυτή την έννοια ίσως κάποιοι από το, κατά κύριο λόγο, νεανικό κοινό στην "Τώνια Μαρκετάκη" να απογοητεύτηκαν ή να ένιωσαν ότι "κάτι λείπει". Η έμφαση δίνεται στο λόγο και όχι τόσο στο μουσικό κομμάτι. Μιλούν, μεταξύ άλλων, οι Δημήτρης Πουλικάκος, Γιάννης Αγγελάκας, Αλέξης Καλοφωλιάς, Παύλος Παυλίδης, Θάνος Ανεστόπουλος, Στάθης Δρογώσης, Απροσάρμοστοι, Σπυριδούλα, Μάκης Μηλάτος, Αργύρης Ζήλος και Κώστας Φέρρης, ενώ ακούγονται και αποσπάσματα από συνεντεύξεις του Παύλου Σιδηρόπουλου και ανέκδοτα ποιήματά του. Η ταινία έχει ήδη διανομή, οπότε σύντομα θα μπορεί ο καθένας να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Σε ενιαίο πρόγραμμα με το προηγούμενο ντοκιμαντέρ προβλήθηκε Το κλεμμένο μας τσίρκο, των Χρήστου Πανάγου και Κώστα Μακρινού, μια άρτια καταγραφή της περιοδείας του ομώνυμου δίσκου των B.D. Foxmoor και του low bap μπουλουκιού Kramahoperrata 2012 σε Ελλάδα και Κύπρο την άνοιξη του περασμένου έτους, μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων. Ο τίτλος της δουλειάς παραπέμπει στο Μεγάλο μας τσίρκο, με πρόθεση να ασκήσει κριτική, από αντιεξουσιαστική σκοπιά, στη λεγόμενη "γενιά της μεταπολίτευσης" και τους ανθρώπους της, και όχι να διακωμωδήσει το Μεγάλο μας Τσίρκο. Η συλλήβδην απαξίωση της συγκεκριμένης γενιάς, ωστόσο, είναι εξαιρετικά προβληματική πολιτικά και σίγουρα σε έναν βαθμό και άδικη, δεδομένου ότι πολλοί "εκπρόσωποί" της ούτε ξεπουλήθηκαν, ούτε "εξαργύρωσαν" την όποια συμμετοχή τους στους κοινωνικούς αγώνες της περιόδου. Αλλά αυτό αφορά την άποψη του B.D. Foxmoor και των συνεργατών του στο Κλεμμένο μας τσίρκο κι όχι τόσο τη δομή και το περιεχόμενο του ντοκιμαντέρ αυτού καθεαυτού.
Παρακολούθησα, επίσης, το Η γη του αύριο- Πώς αποφασίσαμε να γκρεμίσουμε το αόρατο τείχος των Αντρέα Πάκο Μαριάνι και Νικόλα Ζαμπέλι. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την ειρηνική αντίσταση των κατοίκων του παλαιστινιακού χωριού Αλ Τουάνι στη Δυτική Όχθη, το οποίο απειλείται με εκκένωση από το 1999, εναντίον των ισραηλινών μηχανισμών καταστολής και των εποίκων του γειτονικού οικισμού Μαόν. Στην αντίστασή τους βρίσκουν συμπαράσταση από Ισραηλινούς ακτιβιστές και δικηγόρους και διεθνείς εθελοντές. Το ντοκιμαντέρ είναι ανεξάρτητη παραγωγή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου