Jlin (Φωτογραφία: Lawrence Agyei) |
Μια από τις πιο ταλαντούχες
και πολύπλευρες συνθέτριες και περφόρμερ ηλεκτρονικής μουσικής, η
Βορειοαμερικανίδα Jlin
(Jerrilynn
Patton)
επισκέπτεται την Αθήνα στις 22 Απριλίου για
(άλλη) μια απρόβλεπτη συναυλία.
Συνομιλώντας
μαζί της για την μουσική δημιουργία, την Ευρώπη, τις Η.Π.A.,
τον Φίλιπ Γκλας, την ευαλωτότητα και την ανυπομονησία ενόψει
του λάιβ.
Σ’ ευχαριστώ που βρήκες
τον χρόνο γι’ αυτήν την διαδικτυακή κουβέντα εν μέσω της περιοδείας σου.
Πώς νιώθεις ταξιδεύοντας
και δίνοντας συναυλίες στην Ευρώπη; Υπάρχουν κάποιες διαφορές σε σχέση με τις Η.Π.Α.;
Το ίδιο είναι.
Είμαι πολύ ευγνώμων που άνθρωποι
αποφασίζουν να παρακολουθήσουν τις συναυλίες μου υποστηρίζοντάς με, ενώ δεν
είναι υποχρεωμένοι να κάνουν κάτι τέτοιο.
Είμαι επίσης ευγνώμων που
δέχομαι προσκλήσεις να παίξω σε διάφορους χώρους, ενώ ούτε κι οι υπεύθυνοί τους
είναι υποχρεωμένοι να το κάνουν.
Πολιτισμικά μιλώντας,
αντιλαμβάνεσαι κάποια διαφορά όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο εισπράττεται ή
εκτιμάται η δουλειά ή εσύ η ίδια στην Ευρώπη;
Σίγουρα το διασκεδάζω
περισσότερο στην Ευρώπη απ’ ό,τι στις Η.Π.Α.! Γι’ αυτό κι οι Βορειοαμερικανοί
καλλιτέχνες έρχονται πρώτα στην Ευρώπη. Οι Η.Π.Α. είναι πίσω σε όλα.
Χρειάζονται πέντε χρόνια για να καταλάβουν τι γίνεται, οπότε... (Γέλιο).
Τι είδους άνθρωποι
έρχονται στις συναυλίες σου; Ηλικιακά, ας πούμε, είναι ανάμικτα τα κοινά;
Είναι ανάμικτα.
Μια φορά είχε έρθει σε
συναυλία μου μια 93χρονη.
Πώς κι έτσι; Εξωπραγματικό
μου φαίνεται.
Νομίζω πως σε
διαφορετικούς ανθρώπους αρέσουν διαφορετικά πράγματα.
Ακόμα, λοιπόν, κι αν δεν
έχουν ξανακούσει την μουσική μου, είναι περίεργοι να βιώσουν κάτι διαφορετικό
μουσικά ή ν’ ακούσουν κάτι που πάντα ήθελαν ν’ ακούσουν, αλλά δεν είχαν ποτέ
την ευκαιρία να το εξερευνήσουν.
Ή και να θέλουν να
συνεχίσουν να το εξερευνούν.
Ήταν η περιέργεια η οποία
ώθησε κι εσένα να εμπλακείς στην δημιουργική διαδικασία της σύνθεσης, και κατόπιν
ηχογράφησης, μουσικής όταν ήσουν λίγο νεότερη;
Για να είμαι ειλικρινής,
ποτέ δε θεωρούσα ότι είμαι καλή σε κάτι.
Όταν, επομένως, αποφάσισα
να εμπλακώ με την μουσική σε επίπεδο πλήρους απασχόλησης, η σχέση μου μ’ αυτή
ήταν -και παραμένει- αγάπης και μίσους.
Υπάρχουν πράγματα στην
τέχνη σου που λατρεύεις, κι άλλα που δε λατρεύεις, ιδίως αν δε σ’ αρέσει καν
η τέχνη σου αυτή καθ’ εαυτήν.
Λατρεύω την σύνθεση, να
γράφω. Για μένα, η σύνθεση είναι το πιο «γεμιστικό» βίωμα, γιατί καθετί ξεκινά
από έναν κενό χώρο. Από αυτήν την αφετηρία δημιουργώ, και νιώθω καλά έτσι.
Κατά καιρούς δε σου προξενεί
και δέος αυτός ο κενός χώρος, τουλάχιστον στην αρχή, πριν σιγά σιγά γεμίσει με
πιο απτά μουσικά σχήματα;
Μου προξενεί, αλλά
αποτελεί πάντα και πρόκληση. Αλλιώς, θα βαριόμουν να γράφω μουσική. Εισερχόμενη
στην διαδικασία δεν ξέρω τι θα αποκομίσω ή αν καν θα υλοποιήσω κάτι ολοκληρωμένο
ή μερικά μέτρα μέσα σε μια μέρα.
Όπως και να ’χει, είμαι
στο έλεος τού οτιδήποτε συμβεί. Είναι ωραίο αυτό, γιατί δεν έχω τον έλεγχο.
Ωραίο, αλλά και λίγο
τρομακτικό: όχι το να μην έχεις τον πλήρη έλεγχο της δημιουργικής
διαδικασίας -αυτό θα ήταν παράλογο-, αλλά τον μην έχεις έστω και κάποιον
έλεγχο. Δεν είναι;
Μπορεί να γίνει
τρομακτικό, μιας και δεν ξέρεις σε τι πράγμα μπλέκεις: δεν ξέρεις πόσο δύσκολο
ή εύκολο θα είναι ν’ ανακαλύψεις αυτό που ψάχνεις και να προσπαθήσεις να
εξαγάγεις αυτό το οποίο ξέρεις πως βρίσκεται μέσα σου.
Κάθε
φορά που συνθέτω κάτι καινούριο, ξεκινώ από το μηδέν.
Τίποτα απ’ όσα έκανα την προηγούμενη μέρα δεν έχει σημασία: ούτε τραγούδι, ούτε
άλμπουμ, ούτε τίποτα.
Γενικότερα, πριν
εισέλθεις στην εκάστοτε δημιουργική διαδικασία, υπάρχει κάποιο κόνσεπτ στο πίσω
μέρος του μυαλού σου; Ή πρόκειται για κάτι εξελισσόμενο στην πορεία της σύνθεσης
μουσικής;
Είμαι μια διαισθητική
δημιουργός, οπότε ό,τι κάνω, αναπτύσσεται καθ’ οδόν.
Μόνο όταν μου ανατίθεται
κάτι, όπως συνέβη με το Autobiography
του
Wayne McGregor, μπαίνω σε μια λογική
κόνσεπτ και σχεδιασμού.
Αλλά, συνήθως, δουλεύω
μόνη μου και τα πάντα είναι διαισθητικά και αφηρημένα, και πρέπω να βρω τον
δρόμο μου μέσα απ’ την διαδικασία. Αυτό είναι καλό, γιατί μ’ αναγκάζει να είμαι
καινοτόμος από διαφορετικές απόψεις.
Η μουσική σου αντλεί
στοιχεία από πολλά και διαφορετικά είδη και παραδόσεις, τα οποία και οι οποίες
φαντάζομαι ότι σ’ ελκύουν και ως ακροάτρια.
Επειδή το προσωπικό μου
υπόδειγμα μεταβάλλεται διαρκώς, ναι. Βαριέμαι εύκολα κι αλλάζω διαρκώς. Δεν
παραμένω σ’ ένα μέρος για πολύ καιρό.
Μεγαλώνοντας, άκουγες
σόουλ, τζαζ, Chicago
footwork.
Η δουλειά σου χαρακτηρίζεται, ωστόσο, και από μια φιλμική αίσθηση. Είναι
φορές που «ακούω» τον Μπέρναρντ Χέρμαν στο βάθος. Για παράδειγμα, στο Summon.
Πρόκειται για έναν
συνθέτη που θαυμάζω.
Εκτιμάς τις ταινίες ως θεάτρια,
αλλά και ως συνθέτρια κινηματογραφικής μουσικής;
Ναι, και στις δύο
περιπτώσεις. Και πολύ μάλιστα.
Με τι είδους φιλμ την «βρίσκεις»
ως επί το πλείστον;
Ξέρεις τι μου συμβαίνει; Όταν
μου αρέσει κάτι, δε θέλω να το ξαναδώ γιατί θα με τρομάξει.
Μου άρεσαν, για
παράδειγμα, οι Ώρες ως ταινία, αλλά πέρασε καιρός μέχρι να την
ξαναπαρακολουθήσω. Το ίδιο μου συνέβη και με τον Μαύρο κύκνο. Υπάρχουν
πολλά φιλμ τα οποία μου «κάνουν» γιατί με οδηγούν εκεί, σ’ έναν χώρο.
Μ’ αρέσει στ’ αλήθεια το Χωρίς
μέτρο (Whiplash).
Από τις αγαπημένες μου ταινίες σίγουρα, αν κι αισθάνθηκα τρόμο όταν το έβλεπα.
(Γέλιο).
Λατρεύω την ποικιλομορφία
την οποία οι επιλογές σου αποκαλύπτουν! Αντανακλάται και στην προτίμησή
σου σε κινηματογραφικές μουσικές;
Η μουσική για φιλμ δεν
είναι αυτή που ήταν άλλοτε. Οπότε, όταν ακούσεις μια καλή, πρέπει να «γραπωθείς»
από αυτήν. Πώς κατάφερνε να συνθέτει μουσική ο Κουίνσι Τζόουνς, για παράδειγμα;
Μπορώ να κινηθώ γιατί
διαθέτω ευελιξία, είμαι πολύπλευρη και δε βάζω την εαυτή μου σε «κουτάκια» -
ούτε το έχω κάνει ποτέ. Δεν αντιμετωπίζω την μουσική με έναν, δύο ή πέντε
τρόπους. Το καθετί στην δημιουργία αποτελεί έναν απεριόριστο χώρο.
Στο Akoma,
το πιο πρόσφατο άλμπουμ σου που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο, συνεργάζεσαι με
περισσότερους -ίσως- ανθρώπους από ποτέ. Κι όχι συνηθισμένους καλλιτέχνες, αλλά
πραγματικές ιδιοφυίες.
Όλοι οι άνθρωποι με τους οποίους
συνεργάζομαι ξεπερνούν τα όρια. Με ανορίωτους στην σκέψη τους ανθρώπους θέλω να
συνεργάζομαι.
Είναι επίσης πολύ
ανθρώπινοι, ευάλωτοι και προσγειωμένοι. Όλοι τους: o Φίλιπ (σημ.: Γκλας), η Μπιορκ, οι Kronos Quartet.
Νιώθεις κι εσύ ευάλωτη.
Είμαστε τόσο «χαλασμένοι»
από την κοινωνία που λατρεύουμε τους ανθρώπους σαν να είναι θεοί. Κι αυτό είναι
λάθος σ’ όλα τα επίπεδα. Είμαστε τόσο απασχολημένοι με τους ακολούθους του
οποιουδήποτε, που ξεχνάμε ότι είναι μια ανθρώπινη ύπαρξη.
Και κανένας τους -κι εγώ
δεν αποτελώ εξαίρεση- δεν είναι/δεν είμαι καλύτερος/καλύτερη από σένα. Μισώ το
να λατρεύουμε ανθρώπους σαν να είναι θεοί!
Είναι αρρωστημένο.
Πολύ αρρωστημένο!
(Γέλιο). Έτσι σου διαφεύγει η τέχνη. Κάθε άνθρωπο με τον οποίο έχω συνεργαστεί
τον έχω συναντήσει σε εξατομικευμένο επίπεδο. Μ’ αυτόν τον τρόπο μπορείς ν’
αντλήσεις τα καλύτερα στοιχεία κι απ’ τις δυο πλευρές.
Από πού προέρχεται ο
τίτλος του τελευταίου σου άλμπουμ;
Στην γκανέζικη γλώσσα
σημαίνει «καρδιά».
Σηματοδοτεί κάτι σε σχέση
με το περιεχόμενο του άλμπουμ ή προέκυψε μετά την ολοκλήρωση της ηχογράφησης;
Δυσκολεύτηκα περισσότερο
από ποτέ να βρω τίτλο γι’ αυτό το άλμπουμ. Ήξερα πως, αν σταματούσα την
αναζήτηση, θα τον έβρισκα ή θα με έβρισκε.
Κι αυτό συνέβη. Ο τίτλος
με βρήκε, και μάλιστα με τον πιο αστείο τρόπο, όταν είδα την λέξη γραμμένη σ’
ένα τισέρτ. Είναι πολύ σύνηθες να μου συμβαίνουν τέτοια πράγματα πλέον.
Όταν δεν μπορώ να βρω
κάτι, αράζω και περιμένω να έρθει εκείνο να με βρει.
Δεν είσαι ανυπόμονη, άρα.
Μπορώ να γίνω ανυπόμονη. Είναι
αστείο που το επισημαίνεις.
Ο Φίλιπ Γκλας μου είπε
στην διάρκεια ενός δείπνου:
«Τα πας περίφημα. Το
μόνο που χρειάζεται να μάθεις είναι να είσαι υπομονετική, να επιτρέπεις στην
εαυτή σου να νιώθει δυσφορία και ν’ “αγκαλιάζεις” τις στιγμές που σε οδηγούν σε
αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη προς την οποία θέλεις να κινηθείς».
Οπότε μαθαίνω να είμαι
πιο υπομονετική απέναντι στην εαυτή μου.
Στο δημιουργικό πεδίο, τι
άλλο θα ήσουν πρόθυμη ν’ «αγκαλιάσεις» ή να εξερευνήσεις;
Δεν
ξέρω, πρέπει να με βρει εκείνο. Θα μου πει όταν συναντηθούμε! (Γέλιο).
Περιμένεις
την συνάντηση η οποία θα κάνει την διαφορά.
Όλη
την ώρα!
Έχουν
υπάρξει συναυλίες που έκαναν την διαφορά για σένα ως καλλιτέχνιδα;
Η
πρώτη -η οποία άλλαξε τον τρόπο που σκέφτομαι και ακούω την μουσική- ήταν όταν,
συνεργαζόμενη με τον Wayne,
έβλεπα την χορογραφία και την μουσική να γεννιούνται.
Η
δεύτερη περίπτωση αφορά στην συνεργασία μου με την παραγωγό Elaine Martin. Όταν την παρακολουθούσα, με είχε
συνταράξει ο τρόπος που άκουγε τα πράγματα.
Δε
συμβαίνουν τέτοιες στιγμές διαρκώς, επομένως πρέπει να είσαι παρούσα όταν
συμβαίνουν. Κι εγώ ήμουν.
Έχεις
κάποιες προσδοκίες ενόψει της συναυλίας σου στο Ωδείο Αθηνών την Δευτέρα 22
Απριλίου;
Ποτέ
δεν έχω. Η μονη προσδοκία μου είναι ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση και πως είμαι
ευάλωτη. Και το κοινό μου είναι ευάλωτο.
Ευχαριστώ θερμά
την Εlena
Messinger
(Pomegranate Arts)
για
την πολύτιμη συμβολή της στην διοργάνωση της συνέντευξης.
Η Jlin
θα
δώσει μια ανεπανάληπτη συναυλία
την Δευτέρα 22 Απριλίου (Ωδείο Αθηνών, Αμφιθέατρο «Ιωάννης
Δεσποτόπουλος», 20:30) στο πλαίσιο των St Paul’s Sessions.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου