Τετάρτη 28 Μαρτίου 2018

Σιρίν Ισάουι: «Αποφάσισα να είμαι η φωνή των Παλαιστινίων πολιτικών κρατουμένων»


Δικηγόρος και πρώην πολιτική κρατούμενη, η Παλαιστίνια Σιρίν Ισάουι παρέμεινε έγκλειστη επί περισσότερα από 3 ½ χρόνια μόνο και μόνο επειδή έκανε τη δουλειά της. Τον Οκτώβριο του 2017 αφέθηκε ελεύθερη και την Πέμπτη 29 Μαρτίου πρόκειται να συμμετάσχει σε εκδήλωση που διοργανώνει η Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό στο Αμφιθέατρο Γκίνη (ΕΜΠ). Με αυτή την αφορμή κουβεντιάσαμε μαζί της.

Για αρχή, θα ήθελες να μου μιλήσεις σχετικά με το οικογενειακό, εκπαιδευτικό και επαγγελματικό σου υπόβαθρο;

Γεννήθηκα στην Ιερουσαλήμ από παλαιστινιακή οικογένεια. Ο παππούς μου είναι ο Άχμεντ Αλί Ισάουι, ένας από τους ιδρυτές της PLO και διοικητής της βόρειας ταξιαρχίας των παλαιστινιακών επαναστατικών ταγμάτων που πολέμησαν τη Βρετανική Εντολή (σημ.: British Mandate) και αργότερα την ισραηλινή κατοχή. Ο θείος μου, ο Οσάμα Ισάουι, σκοτώθηκε ως μάρτυρας στη βόρεια Παλαιστίνη το 1982, όταν ηγείτο ομάδας επαναστατών κατά τη διάρκεια σύγκρουσης με τον ισραηλινό κατοχικό στρατό. Η γιαγιά μου, η Φατίμα Ισαουίγια, πέθανε ως μάρτυρας στην Πρώτη Ιντιφάντα το 1989. Ο αδερφός μου Φαντί Ισάουι σκοτώθηκε ως μάρτυρας το 1994 στις συγκρούσεις με τις ισραηλινές κατοχικές δυνάμεις. Ήταν 16 χρονών.

Ολοκλήρωσα την εκπαίδευσή μου σε σχολεία στην Ιερουσαλήμ. Έκανα το προπτυχιακό μου στα νομικά στο Πανεπιστήμιο Al-Quds και τώρα εκπονώ το μάστερ μου στο Πανεπιστήμιο Birzeit. Καθυστέρησα στις σπουδές μου λόγω της σύλληψης των αδερφών μου και της δύσκολης οικονομικής κατάστασης.

Επέλεξα να σπουδάσω νομικά για να υπερασπιστώ τους ανθρώπους μου στην Παλαιστίνη, αφότου βίωσα την καταπίεση της κατοχής, τις παραβιάσεις της και τα βασανιστήρια, στα οποία υπέβαλλε τους αδερφούς μου κρατούμενους. Αποφάσισα να είμαι η φωνή των Παλαιστινίων πολιτικών κρατουμένων και να εκθέτω σε όλο τον κόσμο τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από πλευράς Ισραήλ.

Αφού παρέμεινες 43 μήνες σε ισραηλινή φυλακή στην ουσία γιατί έκανες τη δουλειά σου, αφέθηκες, τελικά, ελεύθερη στις 17 Οκτωβρίου του 2017. Ποιος ήταν ο πραγματικός λόγος της σύλληψης και του μετέπειτα εγκλεισμού σου;

Οι Ισραηλινοί κατασκεύασαν την κατηγορία περί παροχής υπηρεσιών από μένα στους Παλαιστίνιους έγκλειστους στις ισραηλινές φυλακές. Ο πραγματικός λόγος για τη φυλάκισή μου ήταν για να με απομακρύνουν από τα δικαστήρια και να με αποτρέψουν από το να παρακολουθώ τις υποθέσεις των εγκλείστων, κυρίως όταν κατέγραφα τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τις υπέβαλλα σε οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Επιπροσθέτως, ήθελαν να σταματήσουν όλες τις δραστηριότητές μου στην Παλαιστίνη σχετικά με το ζήτημα των φυλακισμένων, ιδίως για τον αδερφό μου Σάμιρ στη διάρκεια της απεργίας πείνας του. Κατηγορήθηκα για υποκίνηση σε βία.

Πώς σε αντιμετώπισαν οι ισραηλινές κατοχικές αρχές από τη στιγμή της σύλληψής σου το Μάρτη του 2014 μέχρι την απελευθέρωσή σου, περισσότερα από 3 ½ χρόνια αργότερα; Χρειάστηκε να υπομείνεις την ίδια βαναυσότητα, την οποία υφίστανται οι περισσότεροι Παλαιστίνιοι έγκλειστοι;

Με αντιμετώπισαν όπως τον οποιονδήποτε κρατούμενο. Υπέστην σωματικά και ψυχολογικά βασανιστήρια και υπέφερα από τραύματα στο σώμα μου. Μου επιτέθηκαν περισσότερες από μία φορές και αρνήθηκαν να μου παράσχουν την οποιαδήποτε ιατρική φροντίδα. Τοποθετήθηκα στην απομόνωση για πολλούς μήνες υπό το πρόσχημα της υποκίνησης σε βία. Εμπόδισαν την οικογένειά μου να με επισκεφτεί. Έμεινα με βρώμικα ρούχα χωρίς ντους επί δύο και πλέον μήνες. Απείλησαν, επίσης, να σκοτώσουν εμένα και την οικογένειά μου.

Υπάρχει ακριβής εκτίμηση σχετικά με τον αριθμό των Παλαιστινίων φυλακισμένων αυτή τη στιγμή, ενηλίκων και ανηλίκων, καταδικασμένων ή υπόδικων;

Υπάρχουν περίπου 7.000 Παλαιστίνιοι έγκλειστοι, εκ των οποίων 300 παιδιά και 56 γυναίκες.

Οι πολιτικές δυνάμεις στις παλαιστινιακές περιοχές φαίνονται αρκετά διαιρεμένες και κατακερματισμένες, με την Αριστερά, ειδικά, σε πολύ αδύναμη θέση. Ποια πολιτική και κοινωνική ατζέντα και αφήγημα θα είχαν κάποιες πιθανότητες να ενώσουν ένα μεγάλο αριθμό Παλαιστινίων στις μέρες μας, κατά τη γνώμη σου;

Κατά τη γνώμη μου, η εισαγωγή του νεανικού στοιχείου σε ηγετικές θέσεις για μια αλλαγή στο πολιτικό σχέδιο θεωρείται ακρογωνιαίος λίθος.

Υπάρχει η ανάγκη να ενοποιήσουμε τον παλαιστινιακό πολιτικό λόγο στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και να τον ενδυναμώσουμε με πρακτικά βήματα, μακριά από ρητορική και θεωρίες. Υπάρχουν πολλά ψηφίσματα του Ο.Η.Ε. και άλλων διεθνών οργανισμών που χρειάζεται να ακολουθηθούν... Οι Παλαιστίνιοι έχουν την ανάγκη να νιώσουν την αλλαγή στο έδαφος. Υπάρχουν πολλά ζητήματα, τα οποία τους ενώνουν όλους- από τον τερματισμό της πολιορκίας της Γάζας, τους εποικισμούς, την επιστροφή των προσφύγων και την υποστήριξη της Ιερουσαλήμ. Αυτά τα ζητήματα πρέπει να αποτελέσουν την αφετηρία για την οποιαδήποτε πρακτική λύση στην κατεύθυνση της ενότητας.

Υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις, ομάδες ή άτομα εντός της ισραηλινής κοινωνίας, με τα οποία βρίσκεσαι σε επαφή, ή θα μπορούσες να συνεργαστείς σε κάποιο επίπεδο;

Ασφαλώς όχι! Δεν έχει νόημα τέτοια επικοινωνία ή συνεργασία.

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει εστιάσει στην αναβάθμιση των διπλωματικών και στρατιωτικών δεσμών ανάμεσα στο ελληνικό και το ισραηλινό κράτος. Θα ήθελες να σχολιάσεις το γεγονός αυτό;

Κάθε συνεργασία με την κατοχή θεωρείται συμμετοχή στη δολοφονία των Παλαιστινίων. Έχουμε την ανάγκη οι χώρες, ιδίως οι ευρωπαϊκές χώρες που νοιάζονται για τα ανθρώπινα δικαιώματα, να ορθώσουν το ανάστημά τους απέναντι στο ρατσισμό και τη βαναυσότητα της κατοχής. Παλαιστίνιοι σκοτώνονται, εκτοπίζονται, συλλαμβάνονται, τα σπίτια τους γκρεμίζονται.

Το να υποστηρίζεις το δικαίωμα των Παλαιστινίων να ζουν και να έχουν αυτοδιάθεση σημαίνει να ασκείς πίεση στην κατοχή και να την υποχρεώνεις να σέβεται τους διεθνείς νόμους, ακόμα και να τη διώκεις για τα εγκλήματά της εναντίον των Παλαιστινίων.

Στο τέλος της μέρας, ποιο είναι το μεγαλύτερο όνειρό σου για την πατρίδα σου; Αισθάνεσαι κάποια ελπίδα για το μέλλον;

Όποιος αναπνέει τον αέρα της Παλαιστίνης και κουβαλά μια καρδιά που χτυπά με την αγάπη για την Παλαιστίνη, δεν μπορεί παρά να έχει ελπίδα για ελευθερία, για ένα λαμπρό μέλλον και ένα όνειρο να ζήσει όπως όλοι οι άλλοι ελεύθεροι άνθρωποι στο απελευθερωμένο και ανεξάρτητο κράτος μας.

Ευχαριστώ θερμά την Σάνα Κάσεμ, μέλος της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό, για την πολύτιμη συμβολή της στο συντονισμό της συνέντευξης με την Σιρίν Ισάουι και τη μετάφραση των ερωτήσεών μου στα αραβικά και των απαντήσεών της στα αγγλικά.

Η Παλαιστίνια δικηγόρος και πρώην πολιτική κρατούμενη Σιρίν Ισάουι συμμετέχει στην εκδήλωση-συζήτηση, την οποία διοργανώνει η Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό την Πέμπτη, 29 Μαρτίου, στο Αμφιθέατρο Γκίνη (ΕΜΠ), στις 7 το απόγευμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου