Δευτέρα, 20 Οκτωβρίου 2014

George Ovashvili: «Αν οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλο χωρίς λέξεις, δε θα καταφέρουν να το πετύχουν με τη βοήθεια των λέξεων»



Στα «χνάρια» του σινεμά του Ταρκόφσκι, του Μπέργκμαν και του Κουροσάουα, ο συνεσταλμένος και λιγομίλητος Γεωργιανός σκηνοθέτης με το σπινθηροβόλο βλέμμα George Ovashvili απέσπασε με το Corn Island (Simindis kundzuli), τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του, το βραβείο καλύτερης ταινίας στο φετινό Φεστιβάλ του Κάρλοβυ Βάρυ. Με ελάχιστο διάλογο, το Corn Island αφηγείται την ιστορία ενός ηλικιωμένου αγρότη και της 16χρονης εγγονής του, οι οποίοι, κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες, προσπαθούν να καλλιεργήσουν καλαμπόκι σε ένα νησί, το οποίο βρίσκεται στον ποταμό Inguri, φυσικό σύνορο ανάμεσα στη Γεωργία και την Αμπχαζία. Συνομιλούμε με τον George Ovashvili, με αφορμή την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας του στα πλαίσια του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου την Τρίτη 21 Οκτωβρίου, 20:00, στον κινηματογράφο «Άστυ».


Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το Corn Island;

Πρωτάκουσα για την ιστορία από τον καλό μου φίλο και σπουδαίο Γεωργιανό συγγραφέα Nugzar Shataidze, ο οποίος μου πρότεινε να γυρίσω ένα ντοκιμαντέρ βασισμένο σε αυτή. Ήταν μια ασυνήθιστη ιστορία, που προέβλεψα ότι θα μπορούσε να γίνει ο «σκελετός» για την επόμενή μου ταινία μυθοπλασίας, όχι για ντοκιμαντέρ. Ξεκίνησα αργά να σκέφτομαι για τους χαρακτήρες, για τον τρόπο, με τον οποίο θα εκφραζόμουν μέσα από αυτούς και για την ανάπτυξή τους, και τότε αντιλήφθηκα πως τα διάφορα επιμέρους τμήματα της πλοκής «έδεναν» μεταξύ τους.

Η ταινία σας έχει ελάχιστους διαλόγους. Γιατί; Πιστεύετε ότι ο κινηματογράφος συνίσταται κυρίως στην εικόνα;

Ο κινηματογράφος είναι οπτική τέχνη και χρησιμοποιώ διαλόγους μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν δε γίνεται διαφορετικά. Νομίζω ότι, αν οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλο χωρίς λέξεις, δε θα καταφέρουν να πετύχουν αυτή τη συνθήκη με τη βοήθεια των λέξεων. Δεν πρόκειται απλώς για μια επαγγελματική προσέγγιση για μένα, ακόμη και στη ζωή μισώ τις συναντήσεις με πολλούς ανθρώπους που μιλούν πολύ για διάφορα πράγματα. Πάντοτε όταν μιλάω έχω την αίσθηση πως ενοχλώ τους άλλους. Οι άνθρωποι θα έπρεπε απλώς να μιλάνε λιγότερο και να πράττουν περισσότερα και με τις ταινίες μου θέλω να τους κάνω να το σκεφτούν αυτό.

Η ερμηνεία της νεαρής πρωταγωνίστριας Mariam Buturishvili είναι εκπληκτική. Πώς την ανακαλύψατε;

Είναι μεγάλη ιστορία. Η διαδικασία του casting για την πρωταγωνίστρια συνεχιζόταν μάταια επί 2 χρόνια. Μια όμορφη μέρα, ένας φίλος μου έστειλε τη φωτογραφία ενός άγνωστου κοριτσιού και ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι επρόκειτο για εκείνο που έψαχνα. Το πρόβλημα ήταν πως δεν ξέραμε τίποτα για εκείνη. Αρχίσαμε να την αναζητούμε με τη βοήθεια του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εσωτερικών Υποθέσεων της Γεωργίας, χωρίς αποτέλεσμα. Τελικά βρήκαμε άλλη μια φωτογραφία της Mariam, όπου στεκόταν μπροστά από ένα σχολείο, αναγνωρίσαμε το σχολικό κτίριο, τηλεφωνήσαμε στον διευθυντή και μάθαμε ότι σπούδαζε εκεί. Το επόμενο πρωί πήγα να συναντήσω την Mariam. Της πρότεινα τον πρωταγωνιστικό ρόλο και συμφώνησε με ένα νεύμα.

Ποιους σκηνοθέτες θα κατονομάζατε ως τις κύριες επιρροές σας; Θα λέγατε ότι υπάρχει μια «πινελιά» από Ταρκόφσκι στις δουλειές σας;

Θα ήθελα να κατονομάσω αρκετούς σκηνοθέτες που με έχουν επηρεάσει πολύ: τον Ταρκόφσκι, τον Μπέργκμαν, τον Kaneto Shindô, τον Κουροσάουα, τον Κιμ Κι-Ντουκ.

Πέρα από το βραβείο καλύτερης ταινίας, το Corn Island απέσπασε τη βραδιά της παγκόσμιας πρεμιέρας του στο Φεστιβάλ του Κάρλοβυ Βάρυ χειροκρότημα πολλών λεπτών, καθώς και διακρίσεις σε άλλα φεστιβάλ. Το βιώνετε αυτό το χειροκρότημα, εσείς και το υπόλοιπο συνεργείο, ως ανταμοιβή;

Εκείνα τα λίγα λεπτά, όταν βρίσκεσαι στη σκηνή εισπράττοντας το χειροκρότημα των θεατών, είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας. Αντιλαμβάνεσαι ότι οι άνθρωποι εκτιμούν τη δουλειά σου και νιώθεις πολύ ευτυχισμένος. Είναι, ασφαλώς, η μεγαλύτερη ανταμοιβή για μένα και το συνεργείο μου.

Ευχαριστώ θερμά την Ia Gavasheli, βοηθό σκηνοθέτη, χωρίς την πολύτιμη συνδρομή της οποίας η συνέντευξη δε θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί.


Η ταινία του George Ovashvili Corn Island (Simindis kundzuli) κάνει την πανελλήνια πρεμιέρα της στα πλαίσια του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου την Τρίτη 21 Οκτωβρίου, 20:00, στον κινηματογράφο «Άστυ». Περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ http://www.panoramafest.org .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου