Συνθέτης,
ποιητής και τραγουδιστής, ο Γιάννης Γλέζος αποτελεί μια ιστορική
φυσιογνωμία των εγχώριων μουσικών πραγμάτων.
Συνομιλούμε μαζί
του ενόψει της ξεχωριστής σόλο συναυλίας του την Κυριακή 21
Δεκεμβρίου στο Theatre
of
the
NO,
σε μια βραδιά όπου η ποίηση θα συναντήσει τη μουσική.
Γεννιέστε στην Αθήνα, στην
οποία εξακολουθείτε να ζείτε, αλλά κατάγεστε από τη Νάξο και τη Μονεμβασιά. Σάς
«σμιλεύουν» με τρόπο συνειδητό οι τόποι και οι άνθρωποι;
Οι Γλεζαίοι Απεραθίτες
Ναξιώτες -από τον πατέρα μου Βασίλη- μού δώσανε τη δύναμη και οι Ριτσαίοι
Μονεμβασιώτες -από την μητέρα μου Λούλα-Σταυρούλα- μού δώσανε την ευαισθησία.
Στα σπάργανα, βεβαίως.
Τα μετέπειτα ήταν δική
μου δουλειά και ευθύνη...
Εγκαταλείπετε την Ανωτάτη
Εμπορική Σχολή προκειμένου να αφοσιωθείτε στη μουσική. Πού οφειλόταν η μαγεία
την οποία σας ασκούσε -και φαντάζομαι ασκεί- η μουσική; Μετανιώσατε ποτέ που
δεν πήρατε άλλο δρόμο;
Ο πατέρας μου άκουγε
κλασσική μουσική από γραμμόφωνο σε δίσκους 78 στροφών:
Ουγγρική Ραψωδία
αρ. 6 του Λιστ, Ιντερμέντζο από την Καβαλλερία Ρουστικάνα τού
Μασκάνι, τα Κύματα τού Δουνάβεως τού Γιόχαν Στράους, μαζί με πολλα άλλα
που τα ακούγαμε στο σπίτι.
Ο θείος μου, Γιάννης
Ρίτσος, όταν ερχόταν στο σπίτι, μάς έπαιζε στο πιάνο το Βαλς σε ντο δίεση
ελσσονα του Σοπέν.
Στο ραδιόφωνο άκουγα τα Καβουράκια
και τη Συννεφιασμένη Κυριακή τού Τσιτσάνη. Στο σχολείο κάναμε
Χορωδία στους Χαιρετισμούς στον Άγιο Δημήτριο των Αμπελοκήπων.
Όλες αυτές οι μουσικές με
συνεπαίρνανε τόσο πολύ που από μικρός άρχισα να φτιάχνω σιγά σιγά
μελωδίες στο πιάνο μας.
Ούτε δευτερόλεπτο δεν έχω
μετανιώσει που άφησα στο τέλος του Β’ έτους την Ανωτάτη Εμπορική για να
ασχοληθώ αποκλειστικά με τη μουσική.
Ο Μίκης Θεοδωράκης
ενορχηστρώνει το πρώτο σας τραγούδι, Περιστεράκι της φτωχιάς αυλής. Θα
τον περιγράφατε ως «μέντορά» σας;
Ο Μίκης Θεοδωράκης με
ανακάλυψε στην μπουάτ Εσπερίδες όταν ο Γιώργος Ζωγράφος τραγουδούσε ένα
τραγούδι μου (Βροχή στα Δειλινά).
Μου είπε ότι του αρέσει
πολύ και θέλει να το ενορχηστρώσει και να το διευθύνει στην ηχογράφηση του.
Μπροστά ήταν και ο Τ.Β. Λαμπρόπουλος τής κραταιάς τότε COLUMBIA, που μου
ζήτησε να υπογράψω συμβόλαιο μαζί τους.
Έτσι κι έγινε.
Κατά τη διάρκεια της
Δικτατορίας καταφεύγετε στις Η.Π.Α. μαζί με την Φλέρυ Νταντωνάκη. Αέρινη,
βασανισμένη ύπαρξη. Παραμείνατε κoντά μέχρι τον πρόωρο χαμό
της;
Ήμασταν τότε μαζί και
μαζί φύγαμε για την Νέα Υόρκη μετά το Πολυτεχνείο. Όμως ήταν ταραγμένη
και ύστερα από ένα διάστημα χωρίσαμε στην Αμερική.
Ήταν η καλύτερη
φωνή που πέρασε ποτέ στο Ελληνικό τραγούδι. Δεν την συνάντησα ποτέ στη Αθήνα,
όταν επέστρεψα...
Επιστρέφοντας, λοιπόν,
στην Ελλάδα, συνεργάζεστε επί μια εικοσαετία με την Μαρίζα Κωχ. Τι κρατάτε από
την πολύχρονη αυτή συνεργασία και σχέση ζωής;
Ήταν μια από τις
καλύτερες εποχές στη ζωή μου. Γυρίσαμε μαζί όλο τον κόσμο. Μέχρι και στη Κίνα
φτάσαμε μαζί (το πρώτο ευρωπαϊκό συγκρότημα!)
Ιδρύετε τη μουσική σκηνή
«Δίαυλος» (1993-2010), την οποία πρόλαβα κι εγώ να απολαύσω. Ποια ανάγκη
υπαγόρευσε τη δημιουργία της, γιατί έκλεισε και ποιο, πιστεύετε, ότι υπήρξε το
αποτύπωμά της στα εγχώρια μουσικά πράγματα;
Ο «Δίαυλος» έπεσε θύμα
των διαβολικών «πανωτοκίων» που την εποχή εκείνη εξολόθρευαν μικρές και
μεγάλες επιχειρήσεις. Ήθελα να έχω την προσωπική μου Μουσική Στέγη για να
τραγουδάω ο ίδιος τα τραγούδια μου.
Όσο κράτησε καλά
κράτησε... Δεν μπορώ να μιλήσω εγώ για το αποτύπωμα της αλλά εκείνοι που
φιλοξενηθήκανε εκεί τόσα πολλά χρόνια.
«Το 2001 πήγα στη
Λίμνη Καστοριάς για ένα διάλειμμα από τη συνεχή ενασχόληση με τη Μουσική Σκηνή
Δίαυλος. Γύρισα ποιητής αφού ύστερα από έναν περίπατο στη Λίμνη άρχισα να
γράφω τόνους ποίησης χωρίς προσπάθεια», εξομολογείστε.
Τι αγαπάτε περισσότερο
στην ποίηση, τόσο ως δημιουργός όσο και ως αναγνώστης/ακροατής; Με ποιο
κριτήριο επιλέγετε τι κάθε φορά θα μελοποιήσετε;
Έχω σταματήσει εδώ και
χρόνια να μελοποιώ. Αγαπώ στην Ποίηση την μοναχικότητα Της. Είσαι εσύ κι Αυτή.
Τίποτε άλλο. Όλη μου η ενασχόληση και η δύναμη μου πάει στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και
την Ποίηση. Έχω χιλιάδες ποιήματα ανέκδοτα.
Πέρσι κυκλοφορεί από τον Μετρονόμο
του Θανάση Συλιβού η ποιητική συλλογή σας Αιώνιος
άνεμος Ι- Η σιωπή στο σπίτι, μαζί με ένα διπλό CD-«διαμάντι» υπό τον τίτλο
Τα Παθιασμένα, με 38 τραγούδια σας σε στίχους Εύας Λίτινα.
Τα τραγούδια αυτά τα
ανακαλύψατε τυχαία. Τι ρόλο έχει παίξει η τύχη στη ζωή σας; Ποια είναι η σχέση
σας με τη σιωπή; Έχει υπάρξει το πάθος η βασική προϋπόθεση εμπλοκής σας στο
οτιδήποτε - και με τον οποιονδήποτε;
Τα τραγούδια μου αυτά τα
ανακάλυψα τυχαία σε μια κασέτα. Τα είχα μελοποιήσει το 1999. Μου άρεσαν τόσο
πολύ έτσι που δεν θέλησα να τα ηχογραφήσω από την αρχή με ορχήστρα κ.λπ.
Το πάθος τους, πάρα τις
τεχνικές αδυναμίες (τα είχα ηχογραφήσει μόνος μου σε κασετόφωνο παίζοντας το
πιάνο και τραγουδώντας), δεν μπορεί να αναπαραχθεί ούτε στην καλύτερη τωρινή
ηχογράφηση. Έτσι τα άφησα όπως είναι...
Το καλό ήταν ότι ο
Συλιβός δεν είχε αντίρρηση....
Η πολιτική τι
συναισθήματα σας προκαλεί, ιδίως στις μέρες μας, διεθνώς και εγχωρίως;
Η πολιτική με απωθεί
διεθνώς και εγχωρίως.
Κι η μουσική; Τι σας
ευχαριστεί να ακούτε περισσότερο - ή και τι σας απωθεί;
Παθιάζομαι όταν ακούω
Γρηγοριανούς Ύμνους από αντρικά ή γυναικεία φωνητικά σύνολα. Αριστουργήματα
μονοφωνικής μελωδικότητας.
«Δεν ήρθαμε απ’ την
άβυσσο/ Δεν πάμε στο σκοτάδι/ Ήμασταν πάντα, πάντα εδώ/ Στο
αιώνιο λιβάδι», τραγουδάτε στο Άπειρο γίνεται στιγμή.
Πώς αντιλαμβάνεστε και
βιώνετε την αιωνιότητα; Είστε συμφιλιωμένος με το σκοτάδι, το μέσα και το έξω;
Μερεύει με τη δημιουργία - και τις συναυλίες;
Δεν υπάρχει σκοτάδι. Μόνο
φως, που όμως δεν το βλέπουμε. Εγώ θέλω να το δω πριν φύγω... Μάλλον θα γίνει.
Ευχαριστώ θερμά
την Ελευθερία Σακαρέλη, υπεύθυνη Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων του
Theatre
of
the
NO,
για την καθοριστική συμβολή της στην πραγματοποίηση της συνέντευξης
με τον καλλιτέχνη.
Την ευχαριστώ επίσης
για την παραχώρηση της φωτογραφίας του.
Ο Γιάννης Γλέζος παρουσιάζει
την Κυριακή
21 Δεκεμβρίου στο Theatre
of
the
NO
(Κων/νου Παλαιολόγου 3, Αθήνα) στις 21:00 μια ξεχωριστή
βραδιά μουσικής και ποίησης.
Τίτλος της:
Αιώνιος Άνεμος - Ποιήματα & Τραγούδια, Τραγούδια &
Ποιήματα.
H ποιητική
συλλογή του Αιώνιος
άνεμος Ι- Η σιωπή στο σπίτι, μαζί με ένα διπλό CD υπό
τον τίτλο Τα Παθιασμένα, με 38 τραγούδια του σε στίχους
Εύας Λίτινα, κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μετρονόμος.


%20(4).jpg)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου